نیت به جای برنامه

نیت برخلاف هدف، از درون می‌جوشد، خیر جمعی دارد و آرامش‌بخش است؛ نه محدودکننده، نه جاه‌طلبانه.

2 دقیقه.

نیت به جای برنامه

***

بیایید اینجا با هم چند کلمه و حالت را مرور کنیم. نیت، دعا، خواستن، هدف، برنامه. 

امروز روز اول هفته است و من به جای برنامه، نیت هایم را می‌نویسم. 

فعلاً مدتی است که هدف و برنامه ندارم ولی تا دلتان بخواهد نیت و دعا دارم. 

حال به تفاوت اینها بپردازیم. 

نیت سیال است ولی هدف، سفت و خشک. 

نیت معمولاً بدون ایگو و منیت است ولی هدف معمولاً شخصی و جاه طلبانه است. 

هدف و برنامه، ناشی از کمبود و خواستن است ‌ولی نیت و دعا ناشی از داشتن و ثروت است. 

نیت، معمولاً معطوف به خیر جمعی است در صورتیکه هدف، معمولاً معطوف به خود شخص است. 

نیت ها معمولاً خیر هستند و در برگیرندۀ دیگران، ولی هدف ها معمولاً خیر نیستند و در مقایسه با دیگران هستند. 

نیت ها معمولاً بزرگ و جهانی هستند ولی هدف ها معمولاً کوچک اند. 

وقتی نیتی داری، هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، ولی هدف ها معمولاً وسیله را توجیه می‌کنند. 

کسانی که نیت می‌کنند ثروتمند و آرام هستند ولی کسانی که هدف گذاری می‌کنند، معمولاً فقیر و عجول و مضطرب می‌مانند. 

نیت کردن، تو را محدود نمی‌کند ولی هدف گذاشتن تو را محدود می‌کند. 

نیت کردن همراه با خلاقیت است ولی هدف گذاشتن معمولاً تقلیدی از دیگران است. 

هدف ها از بیرون دیکته می‌شوند، ولی نیت ها معمولاً از درون منشأ می‌گیرند. 

حالا با این مقدمه کمی از نیت هایم بنویسم! 

نیت کردم که نیت هایم پاک و خالص باشند و نیت هایم جهانی و حامل خیر جمعی باشند. 

نیت کردم که همۀ کارهایم در راستای تعالی کل باشند و نه محدود به زندگی خودم. 

نیت کردم همواره از نانوشتنی بنویسم حتی اگر این کار در ظاهر غیرممکن به نظر برسد. 

نیت کردم بتوانم بدنی سالم داشته باشم تا از این بدن، که ابزاری موقتی است، در راستای خیر جمعی و خدمت، استفاده کنم. 

نیت کردم مرگی آگاهانه داشته باشم. 

نیت کردم زندگی ای آگاهانه داشته باشم. 

نیت کردم هر لحظه از یاد خدا غافل نشوم. 

نیت کردم بدنم را سالم نگاه دارم تا زمان بازپس دادنش به زمین فرا برسد. 

نیت کردم از کلمات برای نوشتن از نانوشتنی استفاده کنم. 

نیت کردم از حرص و طمع، خودم را پاک کنم. 

نیت کردم صفات زیبای او را متجلی کنم. 

نیت دارم بی نیازی و رحمت و شفقت و بزرگی او را نمایندگی کنم. 

نیت دارم فراوانی او را زندگی کنم. 

نیت دارم در تنهایی ها فقط با یاد او بمانم. 

نیت دارم در جمع هم به یاد او بمانم، آنطوری که کل جمع هم، بوی خدا بگیرد. 

نیت دارم مثل کودکان، خلاق و بازیگوش و بی ترس بمانم، حتی اگر خودم پیر شده باشم. 

نیت دارم زمین، مثل باغ بهشت باشد. پر از فراوانی و سرسبزی و زیبایی!

نیت دارم رقابت جهانی را تبدیل به همکاریِ جهانی کنم. 

نیت دارم کارخانه‌های اسلحه سازی را تبدیل به مکان های مراقبه و یوگا کنم. 

نیت دارم آگاه باشم و آگاه کنم. 

نیت دارم شجاع بمانم. 

نیت دارم همیشه راست و حق را بگویم، حتی اگر در ظاهر به ضرر من بشود. 

نیت دارم عدالت و تعادل را ابتدا در خودم و سپس در کل جهان برقرار کنم. 

نیت دارم زمین را تبدیل به همان بهشتی بکنم که از قبل بوده. 

نیت دارم سکوت را همواره حفظ کنم. 

نیت دارم زیاده گویی نکنم. 

نیت دارم بخشنده باشم و اسیر گذشته نمانم. 

نیت دارم همینجا این نوشته را تمام کنم ولی این را با انسانهای خوش نیت به اشتراک بگذارم. 

آمین!

*

✍🏻 نانوشتنی

unwritable.org

Rasool

Rasool

من کیستم؟ من در بهترین حالت آینه‌ای هستم برای تو!
روزی از آینه پرسیدند تو کیستی؟ گفت آنچه تو می‌بینی!

مقاله‌ها: 1565

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *